Jawajski gamelan w Grodzisku

Indonezyjsko-polska orkiestra Warsaw Gamelan Group wystąpi w sali widowiskowej Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim. Koncert oraz pokaz tańca indonezyjskiego odbędzie się 12 czerwca 2015 o godz. 18.00. Wstęp wolny !!! Serdecznie zapraszamy.

Warsaw Gamelan Group jest pierwszym w Polsce zespołem prezentującym jawajską muzykę gamelanową. Grupa powstała w 2001 roku na bazie zespołu warsztatowego działającego przy Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zespół specjalizuje się wykonywaniu tradycyjnej muzyki jawajskiej (karawitan Jawa). W repertuarze ma również utwory z nurtu muzyki popularnej (dangdutcampur sari) oraz kompozycje współczesnych twórców. Ponadto grupa wykonuje również spektakle jawajskiego teatru cieni wayang kulit.

Warsaw Gamelan Group koncertowała w wielu miastach Polski oraz zagranicą. W 2014 roku zespół wystąpił dla prezydentów Polski i Indonezji oraz wziął udział w festiwalu Warszawska Jesień, gdzie był wykonawcą utwór Gending Bonang indonezyjskiego kompozytora Michaela Asmara. Wiosną 2015 roku zespół uczestniczył gościnnie w trasie koncertowej indonezyjskiego pianisty jazzowego – Dwikiego Dharmawana.

Gamelan (z jawajskiego „uderzanie”) to – jak już sama nazwa sugeruje – orkiestra złożona głównie z instrumentów perkusyjnych – metalofonów w postaci gongów i instrumentów sztabkowych wykonanych najczęściej z brązu oraz ksylofonów, membranofonów (dwumembranowych bębnów cylindrycznych), uzupełnionych  chordofonami (smyczkową lutnią rebab, cytrą, rzadziej skrzypcami) i aerofonami (bambusowym fletem lub rodzajem oboi). Przez autochtonów gamelan jest postrzegany nie jako zespół pojedynczych instrumentów, ale raczej jako jedna, nierozerwalna całość. W przeciwieństwie do różnych zespołów czy orkiestr funkcjonujących w kręgu cywilizacji Zachodu, stanowiących zwykle zbiór niezależnych od siebie instrumentów, gamelan składa się z narzędzi dźwiękowych, którymi, poza nielicznymi wyjątkami, nie można posługiwać się jako instrumentami solowymi. Muzyka gamelanowa przez Jawajczyków zwana też karawitanem jest zatem muzyką typowo zespołową, a od realizujących ją wykonawców wymaga ścisłej, precyzyjnej kooperacji. Analiza repertuaru gamelanowego oraz obserwacja zależności pomiędzy grą poszczególnych instrumentów pozwala dostrzec obok piękna natury estetycznej, jej nadzwyczajne uporządkowanie, logikę formy, a także swego rodzaju piękno matematyczne.

Mimo, że gamelan kojarzony jest przez ludzi Zachodu z całą Indonezją, to w rzeczywistości w skali całego, ogromnego archipelagu indonezyjskiego wydaje się on zjawiskiem lokalnym, ograniczającym się do wysp Jawa, Bali a po części również południowej Sumatry i Lomboku. Spośród ponad 300 grup etnicznych zamieszkujących Indonezję gamelan używany jest właściwie tylko przez Jawajczyków, Sundajczyków, Madurów, Malajów, Balijczyków i Sasaków.

Gamelan gedhe lub gamelan ageng (jaw. „wielki gamelan”),  którego posłuchać będzie można na koncercie, ewoluował i rozwijał się przy ośrodkach władzy dawnych królestw jawajskich, a później przy dworach (tzw. kratonach) sułtanów Yogyakarty i Surakarty, gdzie grał dla rozrywki arystokracji, uświetniał ceremonie dworskie oraz towarzyszył tańcom i różnym formom dramatu wayang. Funkcje te gamelan spełnia do czasów nam współczesnych.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s